چگونه در ذهن دیگران ماندگار شویم؟

image

 

در واقع، بسیاری از ما علاقمند هستیم که اطرافیانمان برداشت مطلوبی از برند شخصی مان داشته باشند. این مهم به ویژه در تعاملات و مناسبات سازمانی از جلوه بیشتری برخوردار است. به عبارتی تصور و قضاوت سایرین برای ما انسانها از اهمیت بالایی برخوردار است و تلاش بسیاری از ما در جهت ایجاد تصویری مطلوب از خود در ذهن دیگران است . هنر مدیریت برداشت (impression management)، از جمله مهارتهای اساسی افراد در برقراری ارتباطات و تعاملات است. مدیریت برداشت بر اهمیت ارتقای شایستگی های باطنی و ظاهری تأکید دارد، ودرواقع بر دو محور اساسی صورت و سیرت زیبا متکی است.


مدیریت برداشت فرآیند مدیریت ادراکات دیگران از خود و تحت تأثیر قرار دادن ارزیابی ها و قضاوت های آنان است و فرد تلاش دارد از این طریق تصویری برجسته و شاخص از خود ارائه دهد. سیرت نیکو و روی گشاده و آراسته از جمله ویژگی های یک برند شخصی موفق و عاملی تمایزبخش است .


تکنیک های مدیریت برداشت و مهارت های خود ارتقایی موجب می شوند تا افراد بتوانند به گونه ای شایسته تر عملکرد خود و دیگران را ارزیابی و تصویری مثبت از خود ارائه کنند. و حتی در هنر اقناع بهتر ظاهر شوند. وفای به عهد ، فروتنی ، عالم بی عمل نبودن، روی گشاده، پندار، گفتار و کردار نیک و برقراری توازن میان گفتار و کردار از جمله شاخصه ها و مهارتهای مدیریت برداشت هستند .


۱۳ ایده برای اینکه در کمتر از ۵ دقیقه تاثیر ماندگاری از خود برجای بگذاریم


بهتر است قبل از اینکه به جلسه ملاقات و یا رویداد بعدی بروید، رویکردی اندیشمندانه تر را برای صحبت با یک غریبه همفکر در پیش بگیرید. زیرا ممکن است آنها در نهایت یک شریک، مشتری، سرمایه گذاری و یا دوست جدید کسب وکار شما شوند. در اینجا ۱۴ ایده را که می توانید برای این کار استفاده کنید، مطرح می کنیم:


۱. یک سوال متفکرانه بپرسیم


سوالی بپرسیم که باعث آغاز یک مکالمه منحصر به فرد شود. مثلا به جای ” کار شما چیست؟” سوالمان را اینگونه مطرح کنیم: ” هدف شما از شرکت در این رویداد چیست؟” و یا ” انتطار دارید که این رویداد چه نتیجه ای برای شما دربرداشته باشد؟”، از آنها بپرسیم که درمورد ایده جدید ما چه فکر می کنند. افراد همیشه یک مکالمه جالب را به یاد خواهند داشت.


۲. گوش دهیم


اگر اجازه دهیم که طرف مقابل اول صحبت کند و یا پس از مطرح کردن سوال یا شروع بحث، با دقت به پاسخ او گوش دهیم، تاثیری به مراتب بیشتر، مثبت و به یادماندنی تر خواهیم داشت. اینکه ما دو گوش و یک دهان داریم، دلیلی دارد، پس باید از آنها بر همین اساس نیز استفاده کنیم.


۳. بپرسیم که چه کمکی می توانیم انجام دهیم


هنگام ملاقات با یک فرد جدید، یک استراتژی خوب این است که به سرعت بفهمیم که کار طرف مقابل چیست و بلافاصله به دنبال راه هایی برای کمک به او باشیم. از او بپرسیم: ” آیا اگر شما را به آقای ایکس مرتبط کنم، کمکی به شما خواهد کرد؟” و یا ” آیا می توانم شما را به آقای ایکس معرفی کنم؟”


۴. آنها به دلیلی نیاز دارند تا ما را به خاطر بسپارند


یکی از مهمترین کارهایی که می توانیم در پنج دقیقه اول ملاقات با افراد جدید انجام دهیم، این است که به آنها دلیلی بدهیم تا ما را به خاطر بسپارند. در یک رویداد مرتبط با کسب وکار، ممکن است که آنها افراد مختلفی را ملاقات کنند، اما زمانی که شما در اولین برخورد تاثیری قوی و به یادماندنی از خود به جای بگذارید، دفعات بعد آنها شما را در یاد خواهند داشت.


۵. بر کیفیت تمرکز کنیم، نه کمیت


در حین مکالمه، از خود شور و علاقه واقعی نشان دهیم و بر روی کیفیت ارتباطاتی که پیدا می کنیک تمرکز کنیک، نه بر تعداد کارت ویزیتهایی که جمع می کنیک. کارتهای ویزیت برای شما تبدیل به مشتری نخواهند شد، اما ارتباطات و روابط قوی خواهند شد.


۶. از رویدادها غافل نشویم و نبض بازار را بدست گیریم


شرکت در رویدادهای کسب وکار و مجامع صنفی و تخصصی نظیر سمینارها و همایش ها ، یک راه عالی برای گسترش شبکه های حرفه ای خود از طریق ملاقات با سایر افراد این حرفه است. ما هیچ وقت نمی دانیم که چه کسانی را ملاقات خواهیم کرد و به چه روابط کاری در آینده دست خواهیم یافت.


۷. به طور شفاف و واضح بگوییم که در انجام چه کاری بهترین هستیم


سعی کنیم که مکالمه خود را با افراد جالب سازیم و آن را با شور و علاقه ادامه دهیم. درمورد کار خود باافتخار و باهیجان صحبت کنیم تا پیام خود را شفاف تر و دلچسب تر ارائه کنیم.


۸. یک داستان بگوییم


گفتن داستان بهترین راه برای ایجاد یک استعاره است و به دیگر افراد اجازه می دهد نوع تفکر ما را بشناسند.


۹. لبخند بزنیم و مدیریت توجه را جدی بگیریم


افراد در هفت ثانیه اول پس از ملاقات، ما را قضاوت می کنند. لبخند زدن به روی آنها و ایجاد تماس چشمی، به آنها نشان می دهد که ما خونگرم و به صحبت کردن با آنها علاقمند هستیم. این حرکات کوچک زمینه را برای شروع یک مکالمه معنادار آماده می کند.


۱۰. نام آنها را تکرار کنیم


همه افراد دوست دارند که صدا زدن نام خود را بشنوند، این کار کمک زیادی به ایجاد ارتباطات می کند. این کار همراه با ارتباط چشمی و دست دادن به روش اصولی، تصور مثبتی از ما را در ذهن آنها ایجاد خواهد کرد (می توانید مطالب بیشتر درخصوص مهارتهای ارتباطی غیرکلامی و زبان بدن را در کتاب مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی به قلم اینجانب بخوانید)


۱۱. سربزنگاه بر کیفیت ارتباطات خود بیفزاییم


تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده است که شاید روشهای قدیمی تر مثل کارتهای ویزیت کمی تحت الشعاع قرار گیرند (البته نباید اثرات کارت ویزیت و ضرورت آن را دست کم گرفت)، البته می توانید در پایان هر ملاقات و ردوبدل کردن کارت، از آنها بخواهید تا آدرس ایمیل و دیگر اطلاعات خود را در تلفن همراه شما وارد کنند. پس از آن، می توانید در همان لحظه ایمیل یا ژیامی را از طرق مختلف از جمله پیامک، وایبر،… را برای آنها ارسال کنید و اینجاست که در همان لحظه با آنها مرتبط می شوید. ممکن است کمی عجیب به نظر برسید و انجام آن سخت باشد، اما تعداد پیگیریهای افراد بعد از ملاقاتها را بسیار افزایش خواهد داد. این همان مفهوم بازایرابی سر بزنگاه است!


۱۲. درمورد علایق خود صحبت کنیم


در مورد علایق خود با آنها صحبت کنیم و از آنها نیز درمورد علایقشان بپرسیم. این کار از گارد گرفتن افراد جلوگیری می کند و به ایجاد رابطه کمک زیادی می کند.


۱۳. آنها را تحسین کنیم


اطمینان حاصل کنیمد که ظاهر و رفتارشما منعکس کننده سلامت و انرژی مان است. به افرادی که ملاقات می کنیم، علاقه واقعی نشان دهیم؛ از آنها سوالاتی در مورد خودشان بپرسیم و سعی کنیم چیزی در آنها بیابیم تا آن را تعریف و تحسین کنیم.


مجله اینترنتی برترین ها

این نوشته در خواندنیها ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.