بهترین روش براى برخورد با انتقاد

 

image

 

نمی شود منکر این شد که انتقاد ممکن است رنجش به بار آورد و به راستی نیز همین گونه است. اما صرف نظر از این که در زندگی چه کاری انجام می دهید، به هر حال خود را در موقعیتی خواهید یافت که می بینید دیگران شما را مورد قضاوت غیر منصفانه قرار می دهند و از شما انتقاد می کنند. حتی اگر سعی شما بر این باشد که پشت پرده باقی بمانید تا از رویارویی با مسایل برای انتقاد نشدن اجتناب کنید و انتقادی از شما نشود، باز هم کارهایی هست که برای انجام دادنشان باید تصمیماتی بگیرید که کوچک ترین آن ها این است که انتخاب می کنید چه موقع غذا بخورید و چه بپوشید. مطمئن باشید همه ی آدم ها با انتخاب ها و تصمیم هایتان موافق نخواهند بود.


بنابراین از آنجا که احتمال دارد مورد انتقاد قرار بگیرید، صرف نظر از این که آن انتقاد چه باشد، بیایید نگاهی دقیق تر بیندازیم به این که چگونه می توانید به بهترین شکل با آن برخورد کنید (و حتی از آن سود نیز ببرید)!


دفعه ی بعد که از شما انتقاد شد این نکات را مورد توجه قرار دهید :


انتقاد اغلب چیزی فراتر از بازتاب یک سلیقه ی شخصی نیست.


در اینجا هم تکرار می کنم بدون در نظر گرفتن آنچه انجام می دهید، بعضی ها هستند که کار شما را دوست ندارند. برای نمونه، من برای گرفتن بازخورد از شرکت کنندگان در همایش هایم، اغلب برگه هایی را به منظور ارزیابی سخنرانی میان آن ها توزیع می کنم. بی برو برگرد دو یا سه نفر خواهند گفت ای کاش در طول سخنرانی زمان بیشتی در اختیار شرکت کنندگان برای کار گروهی در نظر گرفته می شد، و جالب توجه این که در همین برنامه دو یا سه نفر خواهند گفت ای کاش در طول برنامه زمان کم تری برای کار گروهی در نظر گرفته می شد. بپذیرید که مردم تجربیات، سلایق و علایق گوناگونی دارند. شما نمی توانید همه را راضی نگه دارید، پس در این زمینه حتی سعی هم نکنید.


به خودتان نگیرید.


بدون شک گفتنش آسان تر از انجام دادنش است. با این حال کسی که انتقاد می کند به طور معمول قصد ندارد ثابت کند شما به عنوان یک انسان ارزشی ندارید. منتقدان تنها بی میلی و بیزاری خود را نسبت به عقیده و عملکرد شما ابراز می کنند. به آن ها اجازه دهید عقاید و نظریات خود را داشته باشند. در نهایت، شما هستید که تصمیم می گیرید اجازه دهید عقاید و نظریات کسی دیگر موجب رنجش شما شود یا نه.

 


سعی کنید از آنچه دیگران می گویند نکته ای بیاموزید.


سعی کنید تا حقایقی را در حرف های آن ها بیابید، حتی اگر حقیقتی که در گفتارشان پیدا می کنید ناچیز باشد. به طور معمول در نظرهایی که به صورت انتقادی مطرح می شود نکات درستی وجود دارد. البته این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است شخص انتقاد کننده به درستی، سنجیده و با ظرافت انتقاد نکند و حتی ممکن است به هنگام ابراز عقیده اغراق کند و نظرش را بزرگ جلوه دهد. با این حال در اغلب موارد، در گفته های آنان اطلاعات فراوانی وجود دارد که می توانید از آن بهره ببرید. وظیفه ی شماست که در انچه می گویند به دنبال مغز حقیقت بگردید و از آن بهره ببرید! برای مثال فرض می کنیم همسرتان شما را به این متهم می کند که هرگز خوش قول نیستید و سر وقت حاضر نمی شوید. با این که مدعا به هیچ وجه صحت ندارد، باز باید راه هایی بیابید تا خوش قولی تان را افزایش دهید.


درباره انتقاد کننده قضاوت نکنید.


اگر بخواهید کسی را که از شما انتقاد کرده با نگرش «آخر مگر او کیست که چنین انتقادی می کند» مورد قضاوت قرار دهید، به هیچ وجه کار مناسبی نکرده اید. حتی اگر فردی که انتقاد می کند غیرقابل اعتماد است یا به هر علت با او رابطه خوبی ندارید، دلیل نمی شود که نظر و گفته های او همیشه بدون ارزش و مزیت باشد.


حالت تدافعی نگیرید.


خود را از وسوسه جر و بحث با شخص انتقاد کننده مصون بدارید. با این که طبیعی است بکوشید ثابت کنید حق با شماست و دیگری اشتباه می گوید، به طور کلی این روش شما را به جایی نمی رساند. (البته مواقعی است که باید بفهمانید شما اظهار نظرهای توهین آمیز را تحمل نخواهید کرد و لایق این هستید که با شما محترمانه رفتار شود. سعی کنید این موارد را به بهترین شکل از هم تفکیک کنید


بپذیرید که خیلی از آدم ها تنها بر نکته های منفی تمرکز می کنند.


شخصی که انتقاد می کند به ندرت برآورد درست و کاملی ارائه می دهد چرا که تمایل دارد تنها مسایل و نکته های منفی را بازگو کند. حتی اگر نکات مثبت متعددی نیز برای بازگو کردن وجود داشته باشد، باز هم او منفی ها را می بیند. این را بدانید که بعضی ها خیال می کنند گفتن این که چه کاری را درست انجام داده اید ضرورتی ندارد. در عوض فقط بر کمک به شما تمرکز می کنند که برای آن ها به معنی اصلاح شماست.


بدانید که نظرهای خشن و بی رحمانه از زبان کسانی ابراز می شود که از خودشان نیز خشنود نیستند.


البته در اینجا باز هم ممکن است در انتقادی که صورت می گیرد ذره ای حقیقت یا نکته ای که بتوانید از آن چیزی بیاموزید وجود داشته باشد. اما خودم به این نتیجه رسیده ام که نظرها و عقاید زشت، دردناک و توهین آمیز، از ذهن و زبان افراد نامطمئن و ناخشنود صورت می گیرد. آن ها نیاز دارند خشم و ناامیدی شان را بر سر کسی خالی کنند و شما نیز به عنوان هدف امروز آن ها انتخاب شده اید! اجازه ندهید این جماعت روحیه تان را خراب کند.


توجه : اگر به طور مکرر گفته های انتقاد آمیز از دیگران می شنوید، بدانید که این تصادفی نیست. شما انتقاد را بر اساس باورها و میزان عزت نفسی که دارید جذب می کنید. مسئولیت پذیر باشید و به درون خود نگاهی بیندازید تا ببینید برای رسیدن به روابط هماهنگ تر با کسانی که اطرافتان هستند، چه چیزی را می توانید تغییر دهید.


به خاطر داشته باشید : همه ی آدم ها، شما و اعمال و رفتارتان را دوست نخواهند داشت. اما اجازه ندهید ترس از انتقاد مانع شود آنچه را دوست دارید انجام ندهید. انتقاد را به عنوان بخشی از زندگی خود بپذیرید و تا جایی که امکان دارد از آن بیاموزید. از همه مهم تر این که در مقوله ی ارزش ها و باورهای خودتان، ثابت قدم باشید. اگر دیگران باورهایتان را نپذیرند مهم نیست، نپذیرند.


به گفته آلبرت هابرد : 

” اگر دوست دارید از شما انتقاد نشود، کاری انجام ندهید، چیزی نگویید.کسی نباشید ” .


برگرفته از کتاب «موفقیت شما اینجاست» اثر جف کلر

 

این نوشته در خواندنیها ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.