ترفند ساده که مردم را به شما علاقمند میکند

image
برداشت ما از شخصیت آدم‌ها در نخستین ثانیه‌های ملاقات شکل می‌گیرد – و با دانستن این واقعیت نزدیک شدن به یک فرد جدید می‌تواند بی‌نهایت دلهره‌آور باشد.

work conversation.jpg

فورا: لبخند بزنید ولی نه خیلیدهن‌گشاد. خودتان را معرفی کنید ولی نه خیلی سریع! وقت تمام است.

خوشبختانه، یک ترفند روان‌شناختی ساده برای مبارزه با اضطراب ناشی از ملاقات آدم‌های جدید وجود دارد. می‌خواهید بدانید این روش چیست؟ فکر نکنید چیز جدیدی است.

بلکه کافی است کاری را انجام دهید که نیکلاس بوثمن آن را “نسبت فرضی” می‌نامد. به عبارت دیگر با فرد “جدید” طوری صحبت کنید انگار او عموزاده یا دایی‌تان است- کسی که از صحبت با او خوشحال می‌شوید و می‌توانید خودتان باشید.

بوثمن، نویسنده‌ی “چگونه آدم‌ها را در ۹۰ ثانیه یا کم‌تر به خودتان علاقه‌مند کنید”، سال‌ها آدم‌ها را راهنمایی کرده‌است در کسب‌وکار موثرتر، و در برقراری ارتباط آرام‌تر باشند، او به بیزینس اینسایدر گفت اگر فرض نسبت مهارتی است که همه می‌توانند یاد بگیرند و در ۲ ثانیه‌ی اول آشنایی با یک فرد آن را به کار بگیرند.

او گفت: “این یک راه فوق‌العاده است که باعث می‌شود فرد با شما احساس راحتی کند، کافی است طوری صحبت کنید انگار از قبل او را می‌شناسید.”

معنی‌اش لزوما این نیست که جزییات زندگی رمانتیک‌تان را روی دایره بریزید، این کار احتمالا زننده خواهدبود.

هدف فرض نسبت “یافتن وجه اشتراک” یا پیدا کردن شباهت بین شما دو نفر است. شاید چیزهای خیلی ساده‌ای باشد، مثلا هر دو یک نوع ماشین دارید یا پیراهن هر دوی شما از یک برند است.

در واقع، پژوهش‌ها نشان می‌دهد یافتن وجه اشتراک یک راهبرد قوی برای علاقه‌مند کردن آدم‌ها به خودتان است. بر اساس “فرضیه‌ی شباهت-جذب”، ما به آدم‌هایی گرایش داریم که از لحاظی شبیه به خودمان هستند، به‌ویژه هنگامی‌که نگرش‌ها و ارزش‌های مشترک داریم.

بوثمن مثالی ارائه کرد که نشان می‌دهد چگونه هنگام مکالمه‌ی تلفنی با من، می‌توانست با فرض نسبت، بین ما وجه اشتراک پیدا کند.

او ابتدا از پرسید می‌توانیم تماس به ۱۵ دقیقه بعد موکول کنیم، چون دیرش شده‌بود. وقتی تماس‌مان برقرار شد، می‌توانست از من بپرسد: “تا حالا دیرت شده؟ چه حسی داشتی؟” فرض کنیم جواب من مثبت بود، در این صورت ما فورا مضوع ملموسی برای صحبت داشتیم، که احتمالا به موضوعات عمیق‌تری برای گفت‌وگو می‌انجامید.

(بوثمن گفت از این راهبرد استفاده نکرده‌است، چون فهیمده بود توجه من را جلب کرده‌است، هرچند کنجکاو بودم بدانم آیا جواب می‌دهد یا نه.)

بوثمن آپرا وینفری را به عنوان فردی مثال زد که واقعا در خلق “لحظه‌های من هم همین‌طور”، یا فرصت‌هایی برای “گفتن شوخی می‌کنی، دقیقا من هم! ” ماهر است.

بله، وینفری یک مجری حرفه‌ای گفت‌وگوهای تلویزیونی است، و بله، فرض نسبت احتمالا از آن‌چه به نظر می‌رسد سخت‌تر است. اما نکته این است که احتمالا ارتباط بین شما و دیگران از قبل وجود دارد. فقط باید مشتاق باشید آن را پیدا کنید و از آن بهره ببرید 

برگردان _مینا بنادکوکی

بر گرفته از :بیزینس اسنایدر

 

 

این نوشته در خواندنیها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.