تفریحى که حافظه را ازبین مى برد !

 

image

 

اریک فرانسن محقق ساکن استکهلم به تازگی خبر داد که استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی روی مکانیزم طبیعی حافظه ی افراد تاثیر منفی می گذارد.
بر اساس تحقیقات وی و بر خلاف باور عموم، مغز در هنگام استراحت وظیفه ی بسیار مهمی بر عهده دارد؛ زیرا با حجم زیادی از اطلاعات بایگانی نشده مواجه است که هیچ کدام در حافظه ثبت نمی شوند، داده ها و اطلاعاتی که به تازگی وارد مغز شده و بعد از چند لحظه اطلاعات جدیدی جایگزین آن می شود.
این مراحل همگی دشمن تقویت ذهن و قاتل حافظه ی کوتاه مدت ما خواهند بود.

می توان تحقیقات فرانسن را اینطور توضیح داد که؛
ما در طول روز برای برقراری ارتباط و استفاده از اطلاعات ذهنی از حافظه کاری یا همان حافظه ی کوتاه مدت خود استفاده میکنیم، این بخش از ذهن که ظرفیت محدودی دارد در طول روز میتواند اطلاعاتی را دریافت کرده پردازش کند و انتقال دهد اما اگر در زمانی محدودی با حجم زیادی از اطلاعات آن را غافل گیر کنیم دیگر قادر به ثبت و پردازش آن اطلاعات نخواهد بود بلکه تنها به یک ورودی ِ بی تاثیر تبدیل می شود که اطلاعاتی را بدون هیچ تغییر و پردازشی روی هم انباشته کرده و بدون ثبت شدن در حافظه کوتاه مدت از بین می روند. این روند در بلند مدت روی بازیابی اطلاعات از حافظه کوتاه مدت تاثیر گذاشته و فرد را با مشکلاتی روبرو میکند.

با این اوصاف بهتر است ضمن استفاده از شبکه های اجتماعی و پایگاههای خبری زمانی مناسبی از روز، مغز را در حالت نیمه استراحت قرار دهید تا بتواند اطلاعات دریافتی خود را پردازش کرده و به حافظه بسپارد.

 

 

این نوشته در خواندینهای علمی ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.