شستِ کسى خبر دار شدن

خوانده و شنیده‌اید که کسی وقتی می‌خواهد بگوید از جایی خاص و الهام بخش از امری مهم باخبر شده است میگوید: «شستم خبردار شد که …» اما ریشه این زبان زد ( ضرب المثل) از کجاست؟

در باور عوام است که اگر کسی مُرده‌ای را بخواب ببیند و ضمن سخن گفتن با او بتواند به ناگاه شست دست میت را بگیرد، هر چه از میت بپرسد، او از عالم غیب ناگزیر به پاسخ خواهد بود و حتماً پاسخش کاملاً صحیح و قابل استناد است و اگر مِیّت انگشت شست او را گرفته باشد، تمام علم میت به او رسیده و او از اسرار مخفی باخبر می‌شود

بر اساس همین باور قدیمی است که وقتی کسی از سِرّی خبر می‌آورد میگویند: « چیه؟ شستت خبردار شده؟» یعنی مرده‌ای را به خواب دیده و شست دست به او داده‌ای که از اسرار با خبری؟ یا خود فرد میگوید :« شستم خبردار شده که فلان و بهمان»

از همین ریشه است اصطلاح «شستت محکم». وقتی کسی وعده‌ انجام کاری را به کسی داده یا بخواهد خبری پنهانی را به اطلاع او برساند و اطمینان دهد که این خبر عین واقعیت است و یا آن وعده حتماً رخ خواهد داد می گوید: « شستت محکم که فلان کار میشه!» و منظورش این است که درست مانند زمانی که در خواب شست دستت را به مِیّتی میدهی و اخباری که از او می گیری حتماً رخ خواهد داد، الان نیز بر این وعده حساب کن که حتمی خواهد بود.

این نوشته در خواندنیها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.