نخستین رئیس دانشگاه تهران

image

شادروان علی‌اصغر حکمت نخستین رئیس دانشگاه تهران  از مشاهیر فرهنک وادب پارسى است واز او آثار گرانبهایى به خصوص در زمینه هاى ادبى وتاریخى به یادگارمانده است ، او در  ٢۶ مرداد ماه ١٢٧١ در شیراز دیده به جهان گشود

پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در شیراز برای ادامه تحصیل به تهران رفت و در کنار آموختن علوم جدید در مدرسه آمریکایی به آموختن علوم اسلامی نظیر فقه و اصول در مدارس اسلامی پرداخت و  آیت‌الله میرزا طاهر تنکابنی نیز از اساتید وی بوده است.  در عرصه سیاست نیز از حکمت به عنوان یکی از نا مداران پس از مشروطیت   یاد مى شود 

حکمت در سال ۱۲۹۷ وارد خدمات فرهنگی شد و با نشر مقالات محققانه و تدریس زبان انگلیسی در دبیرستانهاى تهران  کسب شهرت نمود و به فعالیت‌های سیاسی پرد اخت و با کمک عده‌ای از دوستان و همفکران خود به رهبری علی‌اکبر داورکه بنیان گزار تشگیلات داد گسترى ودارایى ایران است ، حزب رادیکال را بنیانگذاری کردند. حکمت تا سال ۱۳۰۹ در وزارت معارف خدمت می‌کرد. در این سال به تشکیلات جدید دادگستری که توسط داور بنا شده بود وارد شد و پس از چندی برای مطالعه در امور قضایی و ثبتی به اروپا عزیمت نمود. وی در اروپا وارد دانشکده حقوق و ادبیات شد و مدرک لیسانس در هر دو رشته گرفت . مأموریت دیگر حکمت در اروپا مطالعه در امر آموزش و پرورش و دانشگاه بود.

حکمت در شهریور ۱۳۱۲ به تهران بر گشت  و در کابینه ذکاءالملک فروغی ، نخست  کفیل و سپس  وزیر معارف و رئیس دانشگاه شد. در کابینه محمود  جم نیز وزیر فرهنگ شد .

بسیارى بر این باورند که دوران پنج ساله وزارت فرهنگ علی‌اصغر حکمت را باید دوران تحول فرهنگی در ایران دانست  اوهمچنین نخستین  رئیس دانشگاه تهران و بنیان‌گزار کتابخانه ملّی ایران است.

 
این نوشته در یاد گذشتگان ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.