نگاهى به فیلم ِ دزد دوچرخه

 

مردی پس از مدتها بیکاری در شهر رم شغل اگهی چسبانی می یابد که شرط ان داشتن دوچرخه است ….او با مشکلات فراوان ، یک دوچرخه تهیه میکند اما چندی بعد دوچرخه را از وی می دزدند ….. وی با پسر کوچکش در جستجوی دوچرخه .‌ بیهوده همه جا را زیر پا می گذارد اما انرا نمی یابد و سرانجام تصیمیم می کیرد که خود او هم دوچرخه ای را بدزدد …..

داستان یک تراژدی دردناک از دنیای سرمایه داری است ….. که برای نمردن از گرسنگی انسان وادار به تعدی به دیگران می شود …..
بلاشک دزد دوچرخه او هم کسی مانند خودش بوده که دوچرخه اش را ربوده است و ناچار برای سد جوع مبادرت به دزدی کرده است انهم از یک همنوع …..
دردناک این است که ویتوریو دسیکا در این فیلم نشان‌میدهد در یک جامعه ای که سرمایه حرف اول را می زند چگونه انسانیت و درستکاری ، از روی اضطرار و ناچاری ….. زیر پا له خواهد شد …..و انسان علیرغم میل خود وادار به دزدی انهم از کسی مانند خودش می گردد …..
دزد دوچرخه از مهمترین اثار سینمایی جهان است …..مردی طی ۲۴ ساعت در جستجوی چیزی است که حیات و زندگی او به ان بستگی کامل دارد ….
در حقیقت یک دوچرخه کهنه چقدر اهمیت دارد ؟؟؟ در شهر ها به اندازه مگس دوجرخه پیدا می شود و روزانه دهها دوچرخه دزدیده می شود بی انکه اخبار یا روزنامه ها و یا رساته ها کلمه ای از ان بگویند یا به ان‌اهمیت بدهند‌‌‌ ….. زیرا کسی قادر به درک این مساله برای قهرمان این فیلم که در اجتماع صدها و هزاران نفر مانند او هستند ، نمی باشد …
موضوع اصلی فیلم در حقیقت بیکاری و گرسنگی است و همچنین تنهایی و فلاکت یک انسان در کشوری پیشرفته که هیچکس کوچکترین توجهی به او و بدبختی اش ندارد و اصلا برای کسی اهمیت ندارد …..
در خقیقت تنهایی این مرد و درد او .. بیشتر به کارهای فرانتس کافکا نزدیک است ….. و شاهکار فیلم در این است که بی تفاوتی مردم به حاد بودن این مساله برای آنتونیو (شخصیت اصلی داستان ) . دلایل کاملا منطقی دارد …..
در حقیقت این فیلم به نوعی نشانگر زندگی عادی و روزمره مردم است که به بسباری از مواردی که برای عده ای حالت مرگ و زندگی دارد به نظر بسیار بی اهمیت می نگرند ….. و توجه ای نمی نمایند

بر گرفته از صفحه فیس بوک جناب منیعى

این نوشته در خواندنیها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.