چه کنیم که شادمان باشیم

چه کنیم که شادمان باشیم

چه کنیم که شادمان باشیم

در دنیای پر استرس و پرتلاطم امروز، تنها راه کسب آرامش از راههای ساده و قابل دسترس امکان پذیر است.
راههای رسیدن به آرامش به قرار زیر است :
۱) شمارش و یادداشت کردن موهبت های روزانه
سانجولیو بومرسکی، روانشناس تجربی مرکز تحقیقات ریورساید اوکلاهما، متوجه شده است آن دسته از افرادی که موهبتهای روزانه را که باعث مسرت خاطر و آرامش آنها شده است، یادداشت می کنند و حداقل از ۵ موهبت هفته ای یک بار یاد می نمایند به مراتب آرام تر و راحت تر از آنهایی هستند که فقط سه بار در هفته این عمل را انجام می دهند.
وی درباره علت این موضوع می گوید: این یک مسأله زمان بندی شده و یا هر از چندگاهی است. وقتی افراد به طور متناوب کاری را انجام دهند، درواقع تازگی و مفهوم کار را از دست داده اند، اما آنهایی که حتی یک بار در هفته این کار را انجام می دهند، از قوت قلب و دریافتهای عمیق روانی قویتری برخوردارند، آنهایی که موهبتهای زندگی خود را حتی یک بار در هفته بر می شمارند مجبور هستند که روش و سبک زندگی شخصیت و اهداف خود را با آن تطبیق دهند.
۲) به موسیقی گوش دهید
گوش دادن به موسیقی، بخشهایی از مغز شما را فعال می کند و می تواند خوشحالی را به شما برگرداند و همان حالتی را به شما منتقل کند که از غذا خوردن لذت می برید. با دادن آرامش به بدن بر اثر شنیدن موسیقی، فشارهای عصبی شما آزاد می شود.
یک بررسی و مطالعه نشان داده است که افراد مسن که در زمان عمل جراحی چشم خود به موسیقی گوش می دهند، کمتر احساس درد و یا فشار خون می شوند و حتی قلب آنها به مراتب بهتر از کسانی که در هنگام عمل جراحی به موسیقی گوش نمی دهند، کار می کند.
۳) همنوعانتان را دوست بدارید
دوست داشتن همنوعان می تواند بر دردهای روحی انسانها اثرات عمیقی داشته باشد و در نبود درد، به تقویت روحیه کمک کند و ترشحات هرمونی درون بدن تا جایی که خالی از استرس باشد، به آرامش فکر و تقویت روحیه منجر می گردد و چنانچه، ترشحات هرمونی با استرس همراه باشد قطعاً به عدم اعتماد به دیگران و تنش منجر خواهد شد.
۴) جنبه مذهبی و معنوی خود را تقویت و تغذیه کنید
بررسیها نشان داده است که افراد با اعتقادات مذهبی قوی، به مراتب خوشحالتر از افراد بی دین هستند.
دیوید مایرز، یک روان شناس اجتماعی در مرکز روان شناسی هوپ کالج واقع در میشیگان می گوید: ایمان به خدا باعث حمایت اجتماعی و به وجود آمدن حس فراتر از خود می گردد. ایمان به خداوند تنفس و جریان خون را در بدن تسهیل می کند. نماز باعث آرامش و سکون بدن و کاهش دردهای جسمانی و عصبی می شود. انرژی مضاعفی به بدن می رساند، ایمان به خدا، انسانها را به سرچشمه لایزال الهی متصل و پشتوانه معنوی عمیقی را به افراد بشری می بخشد.
۵) حرکت دادن به بدن
زمانی که استرس دارید، قدم بزنید بدن را به حرکت درآورید تا خون رسانی به تمام اندامهای بدن به سرعت و سهولت صورت بگیرد. تنها با ورزش است که می توانید به عنوان علمی جنجالی، به مبارزه با تمام استرسهای خود برخیزید با حرکات فیزیکی می توانید انرژی مطلوبی به دست آورید و از این طریق سلامتی و شادابی خود را حفظ کنید.
۶) خنده های بلند
کسی را پیدا کنید که با خنداندن شما اشک را در چشمان شما جاری سازد. تحقیقات ثابت کرده که مردم به صورت گروهی بیشتر و بلندتر می خندند تا در تنهایی. خندیدن باعث کاهش هورمونهای ویژه استرس شده و سیستم ایمنی بدن را بیشتر تقویت می کند، همان طور که بدون خندیدن ایمنی بدن ضعیف می شود.
۷) از کارهای خیر غفلت نکنید
زمانی که وارد بانک می شوید، در را برای کسی که پشت سر شما وارد می شود، باز نگهدارید و یا کسی که همزمان با ورود شما در حال خارج شدن است، برای او در را باز نگهدارید تا او قبل یا بعد از شما خارج شود.
همین کار را با کسی که آدرسش را گم کرده و یا از شما آدرس دقیق محل مورد نظر خود را می خواهد انجام دهید، بنابراین می توانی در طول آن روز زندگی ات که به سر کار می روی و بر می گردی به دوستان مستقیم و یا غریبه هایی که نیازمند کمک شما هستند و یا همکاران دور و نزدیک خود خدمت و یاری رسانی تا به شادی و رضای روحی برسی.
مهربانی کردن به دیگران می تواند هم تو را خوشحال تر سازد و چنانچه در روز ۵ نوبت از این کارها را انجام دهی به مراتب خوشحالتر و راضی تر از آنهایی خواهی بود که هفته ای ۵ کار نیک انجام می دهند.
۸) در اندیشه کسب درآمدهای مالی باشید، اما در خدمت پول نباشید
حتماً داستان معروف افسانه یونانی را شنیده اید که به حس لامسه «میداس» شهرت داشت. او که با قدرتی فوق العاده دست به هر چیزی می زد به طلا تبدیل می شد تا آنجا که از این مسأله خسته شد و آرزو کرد کاش به زندگی عادی اش باز می گشت.
بنابراین پول می تواند هم سبب خوشبختی و هم مانع آن شود. به شرط آنکه به درستی از آن استفاده کنیم نه آنکه فقط آن قدر پس انداز کنیم که از امکانات موجود خود را بی بهره سازیم و یا فقط به فکر روزهای بارانی و یا روزهای بازنشستگی مان باشیم.
آن وقت معلوم نیست که واقعاً آینده هم چندان بر وفق مرادمان باشد.
۹) با احساسات مثبت زمینه موفقیتهای خود را فراهم سازیم خوشحالی می تواند ما را به سوی موفقیت بیشتری رهنمون سازد تا آنکه راههای دیگر را بیازماییم.
خوشحالی افراد می تواند فرصتهای جدیدی را پیش روی ما قرار دهد و هدفهای تازه ای را بر روی ما بگشاید. بنابراین تنها با یک خودآزمایی فردی برای به دست آوردن زمینه های مثبت به سوی موفقیتهای قوی گام برداریم زیرا خوشحالی همواره نتیجه یک سری احساسات مثبت است. موفقیت نتیجه عوامل و مؤلفه های بسیاری چون سلامتی فیزیکی، اطلاعات، هوشمندی و هوشیاری، خانواده و اطرافیان مثبت می باشد.
۱۰) خود را با میراثمان بشناسیم
تقویت، تقدیر و ستایش و حفظ فرهنگ افراد درواقع تقویت هویت آن فرد یا افراد با هویت فرهنگی گذشته شان می باشد و نیز این نوع برخورد، فرصت جدید دیگری را برای احترام و تقویت به فرهنگ دیگران را برای دیگر افراد فراهم می سازد.
یک تحقیق و بررسی جدید نشان داده است اهالی مکزیک و چین به دلیل حفظ سنتهای شان به مراتب احساس خوشحالی بیشتر و مسرت خاطر عمیقی دارند. حال آن که آنهایی که از این هویت دورند، سرخوردگی و ناراحتی و استرس بیشتری دارند.
روانشناسان متوجه شده اند همیاری و ارتباط میان هویتهای فرهنگی با ثبات و نیز احساسات مثبت در آفریقاییها، آمریکایی تبارها و ملیتهای آمریکایی بیشتر به چشم می خورد.
۱۱) از خاطرات خوشحال کننده به عنوان راهنما استفاده کنید: یاد بگیرید که از دستگاه اسکن حافظه خود به عنوان بانک اطلاعات و خاطره های شخصی برای تقویت روحیه و تحریک استعدادها و خلاقیتهای خویش نهایت استفاده را ببرید.
اسکن نمودن این خاطرات در بانک حافظه می تواند به نوباروری و نوزایی حافظه و بازآفرینی و باز هویتی شما برای خوشحالتر شدن که کلید موفقیت زندگی است نهایت استفاده را ببرید.
«باربارا، بیکر هولستون»، روانشناس و نویسنده کتاب «خود درمانی با کشف هویت خویشتن خویش» ضمن ارایه مطالب بالا می گوید: آنهایی که می خواهند توانمندتر و قویتر مطرح شوند، می توانند گذشته خود را اسکن کنند، آن وقت متوجه می شوند استعدادهایی دارند که تا روز گذشته نه خود آنها را کشف کرده بودند و نه خود را در مقایسه با دیگران مثبت تر دیده بودند. بویژه که خود را پس از این مرحله در مقایسه با دیگران قویتر خواهیم یافت. زیرا تا دیروز خود را قبول نداشتیم.۱۲) خوشبین باشید
خوشبینی مهارتی اکتسابی است و راههای گوناگونی برای کسب آن وجود دارد. روانشناس معروف «ماری آن تورویانی» نویسنده همکار کتاب «خوشبینی خودانگیزشی» با ارائه مطلب فوق در جریان طرح تحقیقاتی خود می گوید: از سه راه می توانید خوشبینی خود را کسب و کشف کنید.
▪ اول: تسلط بر خود، قبل از آن که احساساتتان بر شما غلبه کند. گامهای بلند و قدمهای سریع بردارید، در حالی که شانه هایتان به عقب و سرتان بالا قرار دارد حال آنکه افرادی که بدبین هستند هم آرام و هم گامها و قدمهای کوتاه و هم سرشان همیشه پایین و به تعبیری سرافکنده هستند.
▪ دوم: تن و لحن صدای خود را عوض کنید. به طوری که جذاب و مملو از انرژی باشد.
▪ سوم: از عبارتها و کلمات امیدوارکننده و موزون و قوی استفاده کنید. مانند کلمه «چالش» بیشتر از«مشکل» را به کار ببرید و یا بیشتر به «فرصتها» فکر کنید تا «شکستها» افکار و رفتار مثبت، دارای تأثیرهای مثبت بر روی بیوشیمی مغز شما هستند. آنها بر سطوح هورمونهای تنش زای «سر و تونین» غلبه می کنند و به شما علامت خوشحالی می دهند. آن وقت مغز شما در اختیار شماست. همین مسأله به شما کمک می کند که حتی طی ۴ تا ۶ هفته عادت خود را نیز تغییر دهید، زیرا با اعتماد به نفس و خوشبینی به آینده از عادتهای بد خود فاصله می گیرید.
۱۳) چیزهای جدیدی را امتحان کنید
خیره شدن به نورهای زننده، گرم کردن حلقه های گرین لند ونیز یادگیری موسیقی جدید و ابزار جدید موسیقی را متوقف کنید. اگر کارهایی که اغلب شما را خوشحال می کند، کار جدیدی را آغاز کنید «ریچارد واکر» روانشناس دانشگاه «وینستون سالم» پس از بررسی ۳۰ هزار خاطره و ۵۰۰ دفتر روزانه که از ۳ ماه تا ۴ سال خاطرات را در بر داشته است به این نتیجه رسیده است که آنهایی که در تجربیات متنوع و گوناگون درگیر هستند، بیشتر قادر به حفظ و بروز احساسات مثبت و نیز به حداقل رساندن احساسات منفی هستند تا آنهایی که تجربیات محدود و کم دارند.
روانشناس «باربارا فردریکسون» در دانشگاه «کارولینای شمالی کاپیتول هیل»، در مطالعات خود به احساسات دوگانه مثبت پی برد. در تحقیقات او آمده است میزان بار احساسات مثبت به بار منفی در انسان بالای ۳ به یک و پایین ۱۱ به یک می باشد.
۱۴) مشکلات خود را با دیگران در میان بگذارید
صحبت کردن درباره حوادث خوب یا بد، ضمن آن که به سبک شدن بار مشکلات کمک می کند، در خوشحالی و شادی بخش بودن انسان هم مؤثر است. حتی اگر مسأله از آن طرف خط تلفن صورت بگیرد.
در یک آزمایشگاه و طی آزمایشهای کنترل شده روانشناسی «ریچاردواکر» از دانشگاه وینستون سالم ایالتی، متوجه شد نتایج این امر دوگانه است: مردمی که بر احساسات مثبت و رفع نگرشهای منفی دیگران اصرار دارند
«واکر» می گوید: تعریف کردن داستان خود، بهترین کارکرد را دارد وقتی که مخاطبان بسیار، اما مخالف وجود داشته باشند، زیرا این امر کمک می کند تا داستان خود را به طرق مختلف و در دفعات بسیار برای افراد گوناگون تعریف کنید.
۱۵) میان کار بیرون و خانه توازن ایجاد کنید.
درست است که آسمان محل زندگیمان آبی است، اما بعضی وقتها ما با کار زیاد در بیرون و آوردن خستگیهای خود به خانه، آسمان آبی بالای سر خودمان را تیره و تار می کنیم. با انجام کارهای خود از طریق اینترنت و ای میل و ارسال به خانواده هایمان، در واقع دچار همان ماشین زدگی نسلهای گذشته پدرانمان شده ایم.
این گونه انعطاف پذیری کشف شده جدید میان کارهای خارج از منزل با مسایل خصوصی زندگی شاید برای برخی مفید باشد، اما برای برخی دیگر مشکل ساز می شود.
در سال ۲۰۰۳ محققان دانشگاه میشیگان متوجه شدند آنهایی که میان کار خارج و کار منزل خود مرزبندیهایی قایلند، بیشتر با خانواده های خود ارتباط دارند.
محققان مذکور، این گونه افراد را به گروههای همگرا و ناهمگرا تقسیم کرده اند و پیشنهاد کرده اند که شناخت مرزبندیهای مناسب میان کار اداری و کار منزل می تواند بر خوشحالی و روحیه بخشی و بهبود حال آنها نیز تأثیر بگذارد.
۱۶) انتظارات و توقعات واقع بینانه داشته باشید
در سال گذشته، اولین نقشه خوشحالی و شادی جهانی ارایه شد، که طی آن دانمارک در رأس این نقشه واقع شد. برای مدت ۳۰ سال ملتی توانسته بود بر اساس معیارهای اروپایی همگان را در دستیابی به معیارهای درست زندگی شاد رهنمون کند.
آنان در مرکز ژورنال پزشکی انگلستان با نام «ژورنال مدیکال بریتیش» تلاش دارند تا بفهمند که چرا دانمارکی ها راضی تر و قانع تر از سوئدیها و یا فنلاندیها هستند، حال آن که از فرهنگ مشترک و زمینه های رشد یکسانی برخوردارند.
برای مثال پیروزی قاطع فوتبالیستهای دانمارکی در جام قهرمانی فوتبال اروپا در سال ۱۹۹۲ آنها را به شکل مردمی و دولتی شاداب حفظ کرده است و در عین حال در غرور کاذب این پیروزی فرو نرفته اند.
حال آن که یونانی ها و ایتالیایی ها از درجه رضایت و همچنین قانع بودن سطح پایینی برخوردارند.
یکی دیگر از دلایل راضی بودن و قانع بودن با درجه بالای دانمارکی ها این است که آنها انتظارات و توقعاتشان بالا، اما همزمان بسیار واقع بینانه با آرمانهایشان برخورد می کنند. در نتیجه واقع بینی آنها نیز از دیگر دلایل شادی و خوشحالی آنها است.
۱۷) از زمان غافل نشوید
جامعه می تواند با نداشتن زمان مشخصی برای کار به ورشکستگی برسد. اما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر مردم بتوانند کنترل بیشتری بر روی زمانهای خود داشته باشند تا خوش بینی خود را نسبت به استفاده از آن افزایش دهند؟
ممکن است شما نیازمند برداشتن موانع و از بین بردن سرگرمیها و فرصتهایی باشید که به اتلاف وقت شما منجر می شوند و نیز از برخورد احساسی خون آشامها اجتناب کنید.
«ماری ان تورویانی»، همکار نویسنده کتاب «خوشبینی خودانگیخته» می گوید: این کار درست مانند نظافت و تمیز نمودن خانه سر وقت خودش می باشد. روان شناسان این کار را «اولویت گرایی» و یا نظم و ترتیب دادن می نامند که بر اساس اهداف واقع بینانه روزانه پیش می رود و در قالب تصویری بزرگتر و برخی اوقات به طور کشف شده ارایه می شود.
تورویانی همواره یک سؤال مشخص را برای وارد کردن شوک به مراجعه کنندگانش خارج از انتظارشان را از آنها می پرسد. و آن این است که:
چه احساسی دارید، وقتی که پس از دو یا سه سال کاری را مداوم و مشخص در زمان معین انجام می دهید؟ با این سؤال افراد همچون خرسی که قلاده در گردن دارد می نشینند. او سپس خود چنین پاسخ می دهد: ترسیم و تصور کنید آن احساسی را که دوست دارید داشته باشید.
ممکن است در دو شب با یادداشت در تقویم خود بر روی آن چیزهایی تمرکز کنید که مایلید زمان بیشتری را بر روی آنها صرف کنید.
۱۸) بخندید
ادامه بدهید. من مزاحم شما و خندیدنتان نمی شوم. زیرا این کار ممکن است شما را خوشحالتر سازد. بر اساس علم روان شناسی، اگر فردی احساس کند که هر آن چه که احساستان شما را در لحظه در آن واحد، به خندیدن و خوشحال شدن وا می دارد، از آن پرهیز نکنید، لذا حتی وقتی احساس می کنید که این موضوع برای شما با خندیدن بهتر می شود این کار را بکنید. برای اجتناب از آن چه رفتار غیرعادی نامیده می شود که طی آن اعمال و تفکرات ما چندان با هم همخوانی ندارند، در ذهن ما واکنش نشان می دهد تا تغییرات در ما را از حالت غیرعادی به سوی تصحیح و درست نمودن اعتقادات و عقاید ما در مسیری با رفتارمان یکسان و هماهنگ قرار دهد. مانند خندیدن ما که بعضی وقتها ممکن است از نظر دیگران عجیب باشد، همان گونه که دیگران از نظر ما نیز عجیب به نظر می آید.
اما توصیه ای که روان شناسان می کنند آن جایی است که احساس خندیدن برای شادی و خوشحالی به شما دست می دهد، خود را از خندیدن محروم نکنید اما برای اجتناب از سوء تفاهمها، دیگران را نیز با خود همراه کنید.
مترجم: قاسم بابا

برگرفته از فورچون –  روزنامه قدس

این نوشته در خواندنیها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.