کهنسال ترین چنار کره زمین در ایران

 

securedownload
درخت چنارى در شهر خامنه استان آذربایجان شرقى و در محله اى به نام چنار وجودارد که عمر ان به ١٧٠٠ سال مى رسد که کهنسال ترین درخت چنار کره زمین شناخته مى شود .
دومین چنار کهنسال جهان با عمرى ١۵٠٠ ساله در روستاى نخور ترکمنستان قراردارد
درخت چنار در مناطق مختلف ایران بویژه در  مناطق پر آب به عنوان درختى مقدس شناخته مى شود
در تاریخ ایران باستان نیز اشاراتی به چنار شده است که تقدس آن را بیشتر می‌کند. در ایران قدیم، چنار مظهر غنا و باروری و سرسبزی طبیعت بوده است

داستان طولانی تقدس درخت در فرهنگ مشرق و مغرب زمین، تحقیقات زیادی را به خود اختصاص داده است که نمونه ای از آنها مطلبی است که از کتاب “از اسطوره تا تاریخ” دراین نوشته دکتر بهار پس از تحقبق درباره درخت چنار ووجوه نمادین آن در هشت بند به تلخیص اهمیت این درخت نزد ایرانیان پرداخته است :

۱-       چنارهای عظیم و بر کشیده و پر سال از ­دیر زمان در ایران مقدس بوده­اند.

۲-   این تقدس از آن­رو است که اینگونه درختان از همه درخت­­های منطقه  عظیم­تر و بسیار پرعمر بوده، و سایه گستری و سرسبزی بسیار دارند، و نیز، به علت آن که هر ساله پوست می­اندازند به گمان مردم تازه و نوجوان   می­شوند. همچنین، بر اساس مردم­شناسی تطبیقی می­توان باور داشت که در اعصار بسیار کهن گمان بر آن بوده است که ارواح مردگان پرقدرت قبیله یا خدایان یا پری­ها در آنها می­زیستند یا این درخت­ها مظهر آنان بودند.

۳-   بنا به عقاید مردم، چنارهای کهن برکت و پرمحصولی را به زمین و خانواده می­بخشند و زنان را در بارداری و به سلامت داشتن فرزندان یاری می­دهند  و کار و کسب را رونق می­بخشند.

۴-   برای ستایش این نوع درختان سترگ، در دوره اسلامی، توجیهی تازه یافته­اند و برای آنکه ستایش ایشان برخلاف سنت­های اسلامی نباشد، اغلب به این نتیجه رسیده­اند که در پای این درختان، بزرگ مردی، امامزاده­ای یا مقدسی به خاک سپرده شده است.

۵-   ستایش چنار کهن ودرخت­های دیگر مانند سرو، خرما، انار و جز آنها خاص ایرانیان نیست ودر فرهنگ اکثر اقوام جهان وجود دارد.

۶-   درخت چنار در ایران باستان وجه مشترکی با شاه داشت. همچنان که شاه مظهر انسانی نیروهای برکت بخشنده آسمانی بود، چنار کهن نیز مظهر نباتی این نیروها بود.

۷-   شاهان هخامنشی، بنا به سنت آسیای غربی- مدیترانه­ای، حافظ این مظهر گیاهی بودند، تنها تفاوت در ایران هخامنشی با آنچه فریزر نقل می­کند در این است که این درخت در ایران مظهری زرین داشته است که در دربار نگهداری می­شده است.

۸-  این درخت در ایران باستان ظاهراً پیوسته به همراه تاکی بوده است که به گمان من این تاک مظهر خون و دوام سلطنت بوده است که از طریق زن به فرزند یا داماد شاه می­رسیده است.

این نوشته در خواندنیها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.