موش ­مُردگى فعال

 

image

اصولاً آدم یک جاهایی از زندگی­اش، آدمِ بدبختی است. عده­ای همین جوری می­آیند و می­روند و پا می­گذارند روی گُرده­ آدم، تا بالا بروند، و این­جاست که آدم نه می­تواند دهان باز کند و بگوید شما؟ نه این­که یک وجب جابه­جا شود و جا خالی بدهد و نگذارد که کسی پا روی شانه­اش بگذارد و دست به پشت­بام ترقی برساند.

ما چند بار در این وضع اسف­ناک، که خدا نصیب بنی­آدم نکند، گیر افتادیم، ولی چون راه و رسم پدرسوختگی در برابر پدرسوختگی را در مکتبِ روزگار، خوب آموخته بودیم، از پا ننشستیم و رفتیم که در عالم ضعیفی، کاری کنیم کارستان که به آن می­گفتند، موش­مُردگی فعال.

ما در دو سالی که سرباز بودیم و به همه خدمت می­کردیم، گماشته بود ناممان. چیزی شبیه خدمت­کارِ بی­مزد و مَواجب، با لباسی اتو نکشیده و رنگِ از رخساره پریده و مویی بر سر نمانده و روحی که می­رفت به لقاءالله بپیوندد و قلبی که یکی در میان، آن هم برای خودش می­زد و دفترچه­ای که همیشه تو یکی از جیب­هایمان بود، و مشاهدات­مان از سربازی را توی آن مرقوم می­فرمودیم.

در این دو سال، ما همه کاری کردیم که به ما خوب نوکری بیاید، از زیر سیگاری خالی کردن تا نانِ صبحانه خریدن. یکی از کارهای شریف­مان، دَم کردن چای بود و ریختن آن در پیاله و بردن چای برای جناب رییس­مان، به همراه گذاشتن احترام نظامی، آن هم با پاهایمان.

نوبت پاییز و زمستان­ که می­رسید، ما چشم تنگ می­کردیم و می­افتادیم دنبال انتقام از کسانی که به ما یا دیگران زور گفته بودند و ما نتوانسته بودیم یا دیگران نتوانسته بودند، تلافی کنند. معمولاً یک چند تایی از کادری­ها، در هفته یا ماه، فیخ فیخ کنان می­آمدند سر کار.

این وقت­ها، تازه کار ما شروع می­شد و دنبال کسی می­گشتیم که حسابی سرماخورده باشد. او را که می­یافتیم، مرحله بعد عملیات شروع می­شد که یافتن طعمه­مان بود. بعد راه به راه برای کسی که سرماخورده بود، چایی می­بردیم و بلافاصله که چایش تمام می­شد، بدون آنکه استکان را بشوییم، زود چایی می­ریختیم تو استکان، و راه به راه می­بردیم برای طعمه­ عزیزمان، همانی که آزارش به خلایق رسیده بود، و آن­قدر چایی به خوردش می­دادیم که تا فردا، یا نیاید یا اگر می­آید، آن­قدر جسمش فرسوده شده باشد که که دیگر نا نداشته باشد که زور بگوید و ضعیف­ کشی کند.

 

نوشته ابوذر هدایتى

این نوشته در خواندنیها ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.