چگونه ابراز وجود کنیم ؟

 

image
آیا شما در بیان احساسات و عقایدتان به دیگران مشکل دارید؟ یاد بگیرید از خودتان پشتیبانی کنید! آموزش ابراز وجود در بیان خودتان به گونه اى به شما کمک میکند که نه خودتان را ارزان بفروشید و نه دیگران را تهدید کنید.

راهبردهای ابراز وجود را به کار ببرید، تا بیاموزید چگونه از حقوق خود دفاع کنید؛ از دیگران تقاضا کنید و یا تقاضای آنها را رد کنید؛ با دیگران سلام و احوالپرسی کنید و یا به سلام آنها پاسخ دهید و خشم خود را به نحو سازنده ای بیان دارید.

برای ارائه چنین رفتاری راهبردهای زیر را به کار برید


۱) حقوق، خواسته ها و نیازهای شخصیتان را شناسایی کنید.

۲) چگونگی احساساتتان را نسبت به موقعیتهای ویژه ( از قبیل «من خشمگینم »، «دستپاچه هستم »، « دوستت دارم » شناسایی کنید. در این شناسای از توصیف های حسی استفاده کنید تا کاملا به چگونگی احساساتتان دست یابید( مانند « احساس ضعف و وارفتگی می کنم احساس می کنم روی ابرها به پرواز در آمده ام ». نوع عملی را که احساستان شما را مجبور به انجام آن می کند، بر زبان آورید ( نظیر دوست دارم ترا در آغوش بگیرم ).

۳) در توصیف احساساتتان از ضمیر «من » بهره بگیرید. استفاده از ضمیر «من » در گفته هایتان به جای ارزشیابی یا سرزنش دیگران، احساسات شما را نشانه میگیرد، مانند «من ناراحتم » به جای «تو مرا ناراحت کردی » یا « تو آدم بی ملاحظه ای هستی»

۴) به هنگام صحبت کردن، احساسات خود را با برخی از رفتارهای خاص دیگر پیوند دهید، مثلا بگویید «من آزرده شدم وقتی بدون خداحافظی رفتی ». ولی نگویید «من آزرده شدم چون تو آدم بی ملاحظه ای هستی»

۵) صریح باشید. حرف خود را مستقیم و بدون واسطه به شخص مورد نظرتان بزنید. تقاضای خود را در یک یا دو جمله ساده و قابل فهم بیان کنید.

۶) بکوشید درباره این که دیگری در مورد شما چه فکری میکند و یا چه احساسی دارد؛ چه انگیزه هایی دارد؛ ممکن است چه واکنشی نسبت به شما نشان دهد، هیچگونه حدس و گمانی نزنید.

۷) از طعنه و کنایه زدن، ترور شخصیت یا توهین به دیگران بپرهیزید، مانند: استفاده از واژه هایی مانند
«تو هرگز .»«تو همیشه …»، «تو دائما . » و جز آن …..

۸) از برچسب زدن اجتناب ورزید.

۹) از گفتن جملاتی که با «چرا ؟» ، «تو .»شروع میشوند، خودداری کنید. اینگونه جملات شخص را در موضع دفاع قرار میدهد.

۱۰) از مخاطب بازخورد بگیرید: «حرفهایم را روشن گفتم ؟» « موقعیت را چه طور میبینی؟» دریافت بازخورد به شما کمک میکند تا هرگونه کج فهمی را اصلاح کنید و دیگران دریابند شما در ارتباط باز هستید و عقاید، احساسات تمایلات و خواسته های خود را بیان میکنید.

۱۱) انتظارات خود را ارزشیابی کنید. آیا آنها مستدل هستند؟ انتظارات خود را تعدیل کنید.


ـ به تقاضا ها وخواسته هاى غیر منصفانه «نه »بگویید


۱) ابتدا از موضع خودمطمئن شوید، یعنی مشخص کنید که میخواهید بگویید بله یا خیر. اگر مطمئن نیستید، بگویید که برای پاسخ دادن باید کمی فکر کنید. به شخص مقابل بگویید که بداند چه زمانی پاسخ خواهید گفت.

۲) اگر شما کاملا متوجه نشده اید که فرد مقابل از شما چه تقاضایی دارد، از او توضیح روشنی بخواهید

۳) تا آنجا که میتوانید کوتاه و موجز سخن بگویید، یعنی دلیلی موجه برای امتناع خود ارائه دهید ولی از توجیه و توضیحات مفصل اجتناب ورزید. چنین عذرهایی چه بسا باعث شود که فرد مقابل با شما بحث کند تا شما را از موضع « نه » پایین بیاورد.

۴) هرگاه از تقاضایی سرباز می زنید، واقعا از کلمه « نه» استفاده کنید. «نه » از قدرت بیشتری برخوردار است تا عبارت مبهمی مانند « خوب، من این طور فکر نمی کنم.»

۵) مطمئن شوید که ژستهای غیر کلامی شما آینهٔ پیامهای کلامیتان هستند. وقتی «نه» را برزبان میآورید. سرتان را به نشانه نفی تکان دهید. خیلی از افراد وقتی میکوشند از تقاضایی امتناع ورزند، ا آگاهانه لبخند میزنند و با سر موضوع راتصدیق میکنند.

۶) به صراحت از کلمه نه و افعال منفی مثل «من نمی آیم» «من تصمیم خود را گرفته ام ، من نمی خواهم» استفاده کنید. این تأکید نشان میدهد که شما پس از تفکر به دو شیوه بله یا خیر، انتخاب خود را کرده اید.

۷) گاه ممکن است شما بارها تقاضای فرد مقابل را رد کنید تا سرانجام او دست از پافشاری بردارد. در چنین مواردی لزومی ندارد که هربار برای نپذیرفتن درخواست ، توضیح جدیدی ارائه دهید، بلکه فقط «نه» خود و دلیل اصلی امتناع را تکرارکنید.

۸) اگر شما پس از بارها تکرار «نه » همچنان فرد مقابل بر دریافت پاسخ مثبت از سوی شما اصرار داشت؛ سکوت اختیار کنید( این کار در گفتگوهای تلفنی ساده تر است ) یا موضوع گفتگو را تغییر دهید. شما حق دارید که به گفتگو پایان بخشید.

۹) ممکن است شما بخواهید احساسات فرد مقابل را درباره امتناعتان بپذیرید و میگویید: « می دانم که از من دلخور شدی، ولی واقعا من نمی توانم .» یادتان باشد در اغلب موقعیتها برای عذر خواهی از امتناعتان، نیازی به گفتن «متاسفم » نیست. بیان «متاسفم » یعنی شما از حق اساسی «نه » گفتن خود با تسامح و تساهل برخورد کردهاید.

۱۰) احساس گناه نکنید. شما حلال مشکلات همه نیستید یا نمیتوانید همه را خشنود نگه دارید.

۱۱) اگر شما نمی خواهید با تقاضای اصلی شخص موافقت کنید، ولی مایلید به او کمک کنید، از این رو دست به مصالحه بزنید «من نمیتوانم تمام بعداز ظهر را ازفرزندانت مراقبت کنم، ولی میتوانم دو ساعت کنارشان باشم .»

۱۲) شما میتوانید تصمیم خود را تغییر دهید و به تقاضایی که قبلا پاسخ مثبت داده بودید، «نه » بگویید و میتوانی به هر آنچه که در بالا گفته شد « بله » بگویید وتصمیمهای خود را تغییر دهید.

منبع

سایت روانشناسان

این نوشته در خواندینهای علمی ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.